Орфографічний практикум з української мови 5 клас


 Домашнє завдання на 21.02.2022

1. Вивчіть правила (чергування  у-в, і-й).

2. Спишіть, обравши потрібну літеру з дужок.

1. Десь (у, в) хлібах кричав перепел. 2. (В, У) присмерку літають

ластівки так низько. 3. (У, В) лісі стояв гамір, (і, й) пахло квітами. 4. Не

спитавши броду, не сунься (у, в) воду. 5. Ми вітали (у, в)чителя (з, із, зі)

святом. 6. (У, В) академії почалися заняття. 7. (І, Й) (в, у)се пройшло

неначе сон. 8. (В, У) (в,у)сій красі ми бачим осінь зараз. 9. Яблуко (у,

в)пало м'яко (в, у) траву.

 

Домашнє завдання на 14.02.2022

1. Вивчи правила (чергування приголосних).


2. Від поданих іменників утвори прикметники за допомогою суфікса -ськ(ий), враховуючи зміни приголосних при словотворенні. Підкресли приголосні, які чергуються. 

Зверни увагу, утворені прикметники пишуться з малої літери.

  Бобичі,  Острог, Запоріжжя, Сиракузи,  Рига, Ніцца,  чуваш, Чикаго, Хмельницьк,  Париж, Прилуки, Овруч,  Лейпциг,  Суми,  Дрогобич, Прага,  Волинь, Черкаси,  Бахмач, Миколаїв,  Золотоноша, Кременчук, Кривий Ріг, Полісся, латиш,  інтелігент, Іртиш, Чехія, Галич. 

Наприклад: Острог - острозький,

                     Дрогобич - дрогобицький

   

Домашнє завдання на 07.02.2022

1. Вивчи  правила (чергування  в  групах приголосних)

 2. Запиши групами спільнокореневі слова, в яких чергуються приголосні, підкресли приголосні, які чергуються.

[г] – [ж] – [з]
[к]  – [ч]– [ц]
[х] – [ш] – [с]

 Зразок: горох – горошина – в горосі.

Крижина, в оці, крига, мушка, плуг, жінчин, око, муха, очний, плужок, книзі, ручка, рука, мусі, кризі, на плузі, жінка, книжечка, жінці, книга, руці, козак, на розі, пастух, бік, у русі, пастуше, козаче, друг, на боці, ріг, рух, друже.

 3. З трьома словами (третьої колонки) склади речення.


Домашнє завдання на 31.01.2022

1. Повтори   правила (спрощення в  групах приголосних та винятки)

2.  Виконай тести (вибери правильний варіант та запиши повний рядок- відповідь, виправивши помилки)

 Спрощення приголосних. Тести

1. У якому рядку допущено помилку в групах приголосних?

А Якісний, пристрасний, розісланий, пісний;

Б Випускний, тижневий, нещасний, щасливий;

В Авантюриський, артистці, чесно, кістлявий;

Г Хруснути, шістсот, студентський, компостний.

2. Позначте рядок, у якому порушено правила спрощення в групах приголосних.

А Ремісник, абстрактний, піаністчин, пискнути;

Б якістно, участник, туристський, пестливий;

В кістлявий, пристрасний, дилетантський, пропускний;

Г комендантський, буревісник, баяністці, шістнадцять.

3. Позначте рядок, у якому спрощення приголосних в усіх словах передається на письмі.

А Артис..ці, зап’яс..ний, тис..нути, злощас..ний;

Б кореспонден..ський, швидкіс..ний, аванпост..ний, кіс..лявий;

В дріж..жовий, ях..смен, жаліс..ний, інтелігент..ський;

Г проїз..ний, свис..нути, чес..ний, сер..цевина.

4. Позначте рядок, у якому спрощення приголосних у всіх словах передається на письмі.

А Заіз..ний, шіс..сот, хвас..ливий, со..нце;

Б безчес..ний, блис..нути, якіс..ний, щотиж..ня;

В студен..чин, п’я..десят, відпус..ка, сер..це;

Г очис..ний, шіс..надцять, випус..ний, ус..но.

5. Позначте рядок, у якому допущено помилки в написанні груп приголосних.

А Пестливий, тижневий, модерністський, серце, невістці;

Б міський, артисці, гіганський, туристський, якісний;

В шістсот, блиснути, почесний, абонентський, медалістці;

Г намісник, свиснути, улесливий, парламентський, прикрісний.

6. Позначте рядок, у якому всі слова зі спрощенням у групах приголосних записані правильно.                                                      

А Безсмертний, виснути, ненависний, компостний, тижневий;

Б туристський, вартісний, присвистнути, пестливий, заїж джений;

В студенство, буревісник, зап’ястний, випускний, бризнути;

Г брязнути, пропагандиський, місцевий, вискнути, шістна дцять.

 

 

7. Спрощення в групах приголосних на письмі відбувається в усіх словах рядка:

А блис..нути, сервіс..ний, шубовс..нути, гігант..ський;

Б бряз..нути, під’їз..на, облас..ний, парламент..ський;

В якіс..ний, хрус..нути, страс..на, заздріс..ний;

Г їж..жу, шелес..не, пес..ливо, очис..ний.

8. У словах якого стовпчика спрощення на письмі не позначається?

А Капус..няк, капус..ниця, капус..ний;

Б шіс..десят, шіс..десятники, шіс..десятий;

В захис..ниця, полезахис..ний, захис..ник;

Г улес..ливо, підлес..ливість.

9. Спрощення приголосних відсутнє на письмі через його відсутність у вимові у всіх словах рядка:

А кіс..лявий, закарпа..ський, кількіс..ний, влас..ник;

Б учас..ник, щотиж..ня, баскетболіс..ці, стис..нути;

В швидкіс..ний, безвиїз..ний, контрас..ий, ус..но;

Г зап’яс..ний, пес..ливий, випус..ний, хвас..ливий.

10. Спрощення приголосних позначається на письмі у всіх словах рядка:

А облас..ний, безкорис..ливий, хрус..нути, тиж..невик;

Б щас..ливий, пес..ливий, президен..ський, захис..ник;

В кіс..лявий, блис..нути, натщесер..це, наперс..ник;

Г заздріс..ний, контрас..ний, влас..ник, благовіс..ний.

11. Правильно написано всі слова в рядку

А  рідкісний, ненависний, захистний

Б  форпостний, пісний, кількісний

В  шістсот, кістлявий, студенський

Г  улесливий, цілістний, шелеснути

12. Спрощення в групах приголосних треба позначати на письмі в усіх словах рядка

А  балас..ний, піз..ній, міжоблас..ний

Б  гіган..ський, щас..ливий, заздріс..но

В  буревіс..ник, форпос..ний, радіс..но

Г  чес..но, корис..ливий, шелес..нути

Домашнє завдання на 24.01.2022

1. Вивчи  правила (спрощення в  групах приголосних та винятки)

2. Запиши слова правильно, вставивши пропущені літери (де потрібно).

Шіс..надцять, проїз..ний, хвас..ливий, щас..ливий, корис..ний, хворос..няк, надкіс..ниця, балас..ний, чес..ний, мас..ниця, ненавис..ний, безжаліс..ний, радіс..ний, шіс..сот, контрас..ний, тиж..невий.

3. Склади з трьома словами (на вибір) речення.

 

Домашнє завдання на 17.01.2022

1. Повтори  правила (правила переносу слів )

2. Поділи слова для переносу. Склади  3 речення з  будь-якими словами на вибір.

Лебідь, ходжу, Маринці, м'яч, 20 см, Марія, шия, твоя, раджу, навчання,   радісно, синього, слизько, ООН, агроном, відділити, око, підживлення.

Наприклад: слизько - слизь-ко, Надія - На-дія, мрія - мрія, ходжу - хо-джу.

 

Домашнє завдання на 20.12.2021

1. Вивчи правила (написання йо, ьо )

2. Спиши речення, ставлячи прикметники, що у дужках, в потрібному  відмінку, підкресли орфограми.

Стемніло. На (вечірній) небі зявився місяць. У (сусідній) будинку запалили світло. Потім запалили вогники у вікнах (верхній і нижній) поверхів. Вогні мерехтіли аж до (пізній) ночі.

 3. Гра «Хто більше? 

Добери та запиши як можна більше слів з буквосполученнями  йо, ьо.   



 

Домашнє завдання на 13.12.2021

1. Вивчіть правила (приголосні м'які та пом'якшені)

М'які приголосні звуки: [д'], [т'], [з'], [с'], [ц'], [л'], [н'], [р'], [дз'] - позначаються в транскрипції рискою зверху

[й] - завжди тільки м'який

Пом’якшені приголосні звуки - позначаються в транскрипції значком "апостроф"

'], [п'], [в'], [м'], [ф'] - губні
'], [к'], [х'], [г'] - глоткові
'], [ч'], [ш'], [дж'] - шиплячі

2.Запишіть  слова фонетичною транскрипцією,  чітко позначайте  м'які та пом'якшені приголосні звуки. 

Зоря, алюміній, цвях, бязь, шість, джміль, подружжя, повість, дядько, тінь, дзвякнути, свято.  
 Наприклад: матінка - [мат'інка], папір - [п а п’ і р]

3.  Запишіть у дві колонки слова, які починаються: 1) на м'який приголосний; 2) на твердий приголосний.

Діл, степ, косар, сію (від сіяти), чашка, йод, ярус, тюль, палац, юнак, щастя, лялька.


Домашнє завдання на 06.12.2021

1. Вивчіть правила ( вимова -ться, -шся у дієсловах)

2. Запишіть слова фонетичною транскрипцією, підкресліть глухі приголосні звуки.  Порахуйте кількість звуків і букв у кожному слові.

 Сиплеться, мучиться, відважишся, уляжешся, возвеличується, показується, думається, наговоришся, насмієшся. 

Наприклад: 

заглядається - [загл'адайеи ц':а]- 12б.,11зв.


Домашнє завдання на 29.11.2021

1. Вивчіть правила (приголосні дзвінкі та глухі)

2. Запишіть слова фонетичною транскрипцією, підкресліть дзвінкі приголосні звуки. З двома словами (на вибір) складіть речення.

Яблуня, дитятко, батько, ненька, людина, мораль, брехня, правдивість, любов, вірність, сім'я, милосердя, щастя.

Наприклад: 

матір'ю - [мат'ірйу] 


Домашнє завдання на 22.11.2021

1.     Запишіть слова фонетичною транскрипцією, поставте наголос, підкресліть ненаголошені е, и.


Великий, шести, серпень, палець, осені, каменя, летіти, береза, бриньчати, гриміти, криниця, апельсин, бензин, демократія, колектив, легенда, математика, медаль, тепер, директор, кишеня.

 

Наприклад:

весна - еи с н á],

вишнева - ие ш н é в а]

2. ЗАПАМ'ЯТАЙ !



 

Домашнє завдання на 15.11.2021

1. Запишіть слова фонетичною транскрипцією, підкресліть м'які звуки - однією лінією, а пом'якшені - двома. 
 
Пісня, ліс, тінь, польовий, пюре, картопля, піклуватися, кілометр, кількість, діти, створюють, лялька. 

Наприклад:

 кріт - р'іт], 
 олія - [ол'ійа],
папір - [п а п’ і р],
юність — [йунс'т']

 2. Вивчіть тверді/м'які та пом'якшені звуки (це все є в класній роботі)

 

М'які приголосні звуки: ], [т], [з], [с], [ц], [л], [н], [р], [дз'] - позначаються в транскрипції рискою зверху

(Легко запам'ятати фразу "Де ти зси ці лини, Ридзю?" - тут є всі м'які приголосні)

Увага: Приголосний [й] завжди є м'яким, тому скісної рисочки біля нього писати не треба.

Пом’якшені приголосні звуки: [б'], [п'], [в'], [м'], [ф'], [ж'], [ч'], [ш'], [дж'], [Ґ'], [к'], [х'], [г']позначаються в транскрипції значком як апостроф зверху

Домашнє завдання на 08.11.2021

1. Запишіть слова фонетичною транскрипцією, порахуйте кількість букв та звуків у кожному слові.

Соловей, буря, бур'ян, говорить, ящик, малятко, малюєш, Київ,  

Наприклад: вишня - [в и́ ш н' а] - 5 б., 5 зв.,
 дієта — [д'ійéта] - 5 б., 6 зв., 
зоря - [зор'á] - 4 б., 4 зв., 
матір'ю - [мат'ірйу] - 6 б., 7 зв.

  2. Повторіть алфавіт


Домашнє завдання на 01.11.2021

1. Повторити алфавіт (декому вивчити!!!)

2. Онлайн-урок відбудеться у понеділок 0 10:00.  

Треба зайти за посиланням, вміщеним нижче (виділено червоним) і натиснути   "приєднатися" (можна з комп'ютера або телефона). 

Заходьте за 2-3 хвилини до початку уроку. 

У вас все вийде!!!

Онлайн-урок "Орфографічний практикум"


Домашнє завдання на 18.10.2021

1. Вивчіть алфавіт

2. Виконайте тести (запишіть правильний варіант відповіді)

1.      Укажіть рядок, у якому всі слова розташовані за алфавітом

А почухати, почухрати, пощедрувати, пошепки
Б зичити, зійти, з’їхати, зйомка
В підґрунтя, підготувати, підданий, підеш
Г націлити, начинати, нащадок, нашити
Д зжувати, ззовні, з’їсти, зітліти

2.       В алфавітному порядку записано всі слова рядка

А мереживо, молодь, місяць, фаянс
Б барвінок, барвник, вівторок, буря
В лимон, малина, місто, натура
Г фрагмент, фото, фігура, фарба
Д герой, ґазда, апельсин, абрикос

3. В алфавітному порядку записано всі слова рядка

А автокар, автогенний, автомашиніст, автомеханічний
Б децибел, дечий, десятиденний, десятиліття
В газоприлад, газопровід, газопровідність, газорізальний
Г отам, отепер, отже, опера
Д фоторобот, фотостудія, фотофініш, фонофільм

4. В алфавітному порядку записано всі слова рядка

А щомиті, щомить, щосереди, щонайширший
Б щонайчастіше, щорік, щоліта, щомиті
В щонеділі, щоніч, щоосені, щоправда
Г щохвилі, щочетверга, щомісяця, щозміни
Д щотижневий, щосуботній, щосили, щоквартальний

5. В алфавітному порядку записано всі слова рядка

А тихо-тихо, тонкослізний, твердозем, телеграма
Б тонкотілий, тонометр, танк, телеаматор
В торф, транспорт, траворізка, танцзал
Г тихохід, тіньолюб, тісторізка, товар
Д трансмісія, тайнопис, таксометр, театр

6. В алфавітному порядку записано всі слова рядка

А земля, гроші, характер, театр
Б яблуко, слива, персик, сік
В талант, оповідання, ненька, наймичка
Г обличчя, облік, історія, істина
Д звук, ікра, картина, характер

7. В алфавітному порядку записано всі слова рядка

А динамо, ранок, цемент, червень
Б водовоз, водогін, вогнеборець, вовкодав
В падолист, педрада, пейзаж, паровоз
Г самота, самообман, семизір’я, семикутник
Д яхт-клуб, ясновидиця, яблуко, ядро

8. Не в алфавітному порядку записано слова в рядку (пронумеруйте правильний порядок)

А абетка, абзац, абориген, абсурд
Б башта, безвість, безнадія, безодня
В вередун, вереск, верх, весілля
Г гавань, газета, гармонія, гастрономія
Д програма, пробка, праска, палітра

9. Не в алфавітному порядку записано слова в рядку (пронумеруйте правильний порядок)

А бруд, весна, гасло, дружба
Б габа, кабінет, мова, одежа
В генеза, їжа, пахощі, письмо
Г стежка, сумка, форма, грамота
Д геній, колір, місце, пергамент


Домашнє завдання на 11.10.2021

      Вивчіть правила (Не з дієсловами)  

1. Словниковий диктант. Спишіть, розкриваючи дужки.
 (Не)пам’ятати, (не)хотіти, (не)волити, (не)доїдати, (не)навидіти, (не)зчутися, хлопчик (не)має друзів, у неї (не)має друзів, (не)зберегти, (не)зчутися, (не)дооцінити, (не)пишеться, (не)вивчити, (не)дописати, (не)покоїтися.

2. Фразеологічна хвилинка. Вставте пропущені дієслова.   З двома з них складіть і запишіть речення. Поясніть значення фразеологізмів у реченні (усно).

 … лицем в болото; комар носа …; … відбою; ні за холодну воду …; слова обценьками …; палець об палець …; … Бога в серці.


Довідка:   немає, не братися, не витягнеш; не впасти, не підточить;не вдарити; не має. 


Домашнє завдання на 04.10.2021

1. Вивчіть правила (Дієвідміни дієслів та голосні в особових закінченнях)

2.  Запишіть слова, уставивши пропущені літери е (є) або и (ї). 

Над словами позначте, до якої дієвідміни належить дієслово, щоб правильно вставити пропущені літери.

Кро..ш, бач..ш, біж..мо, до..ш, соп..мо, чека..ш, кол..ш, зароб..ш, малю..ш, аналізу..мо,завод..мо, бор..шся, змага..шся, ірж..мо, хоч..ш, ка..шся, лиж..ш, кле..ш, лет..мо, стел..ш, зітха..ш, сход..мо, зійд..мо, пожалі..ш, забуд..ш, пол..мо, узгоджу..мо, товаришу..ш, започаткову..мо.


Домашнє завдання на 27.09.2021

Вивчіть правила ( Вживання великої літери та лапки у власних назвах).

1. Перепишіть, розкриваючи дужки, ставлячи, де потрібно, велику літеру й лапки. Поясніть правопис власних назв.

(Т,т)арас (Г,г)ригорович (Ш,ш)евченко, річка (Л,л)ибідь, (Д,д)ніпро, майдан (Н,н)езалежності, оповідання (М,м)орозенко, байка (В,в)овк та (Я,я)гня, журнал (С,с)оняшник, (У,у)країна, (Я,я)рослав (М,м)удрий, (Ш,ш)евченківська премія, журнал (В,в)сесвіт, (Ц,ц)ентральна (Р,р)ада, газета (Г,г)олос (У,у)країни, (К,к)иїв.

2. Доберіть до іменників,що означають загальні назви, іменники - власні назви (2-3 приклади). Наприклад: Міста: Луцьк, Львів, Черкаси.

1. Персонажі казок: ......  2. Сузір'я: ............   3. Європейські країни:........... 

4. Острови (або півострови): ........ 5. Гори: .........  6. Вулиці:...........7. Діячі спорту та культури: ............

Завдання для самоперевірки (Власні та загальні назви)

Завдання для самоперевірки (Велика літера і лапки у власних назвах)


Домашнє завдання на 17.09.2021

1. За допомогою словника напишіть правильно слова. Чи пояснюються орфограми в цих словах правилами?

П..р..метр, мар..во, к..мпот, гард..роб, д..ц..метр, щ..глик, пр..з..дент, інж..нер, д..л..гація.

2. Творче завдання: опишіть лісову галявину, через яку протікає невеликий струмок (3-4 речення). В описі використайте запропоновані слова:

на березі- на березі, мала - мала, замок - замок.




Немає коментарів:

Дописати коментар